Ett ämne som varit omdebatterat i flera år nu är casinon. Ända fram till år 2019 då Sverige fick en egen spelmyndighet och spellicens kunde man se reklam för casinon på TV, på internet, e-post via marketing automation och i andra mediekanaler. Sedan 2019 har casinon haft begränsade möjligheter att marknadsföra sig mot svenska konsumenter, men bör de få marknadsföra sig överhuvudtaget?
Det kan vi lära oss av casinon
Det finns mycket vi kan lära oss av casinon. Exempelvis är de ofta riktigt duktiga på marknadsföring. De använder bland annat marketing automation för att nå konsumenter med endast ett par knapptryck. På det viset kan de nå ut till en bred målgrupp utan att lägga ner varken mycket tid eller arbete.
Bör casinon få marknadsföra sig?
Många svenskar upplever att reklam för casinon inte bör visas på TV. Att framförallt ungdomar och unga människor som ser den typen av reklam kan lockas till casinovärlden som kommer med stora risker. Spelmissbruk kan resultera i dålig ekonomi, skuldsättning och förstörda relationer.
Samtidigt bör man komma ihåg att även cigaretter, snus och alkohol kan skapa problem på flera plan. Det innebär dock inte att all marknadsföring av produkterna är förbjuden eller att produkterna inte får säljas i Sverige. Man kan därför tänka på samma sätt kring casinon. Casinon i sig behöver inte vara dåliga, så länge man vänder sig till dem med måtta.